Nové výzvy ve vzdělávání: Kurikulum pro 21. století
Dne 21. listopadu 2024 se uskutečnilo již v pořadí šesté setkání z cyklu Výzvy ve vzdělávání pro 21.století. Tentokrát se debata v Centru PANT zaměřila na zásadní změny ve výuce, konkrétně na zavádění kompetenčně pojatého kurikula ve školním roce 2026/2027. České školství čeká největší změna od roku 2005, kdy byly zrušeny osnovy a zavedeny rámcové vzdělávací programy.
Kompetenčně pojaté kurikulum
Nový přístup si klade za cíl rozvíjet u žáků kompetence – tedy vědomosti, dovednosti a návyky v osmi klíčových oblastech:
- Kompetence k učení
- Kompetence komunikační
- Kompetence osobnostní a sociální
- Kompetence k občanství a udržitelnosti
- Kompetence k podnikavosti a pracovní
- Kompetence k řešení problémů
- Kompetence kulturní
- Kompetence digitální
Diskuse a otázky
Během debaty se diskutovalo o několika klíčových otázkách:
- Jak velká bude tato systémová změna?
- Připraví kompetenčně pojaté kurikulum žáky na život v 21. století?
- Zvládnou učitelé a ředitelé úspěšně implementovat nové pojetí RVP ZV na školách?
Naši hosté byli:
- Matěj Bulant, ředitel odboru Kurikulum odborného vzdělávání, kariérového poradenství a dalšího vzdělávání v NPI ČR
- Jiří Nantl, náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy ČR
- Debatu moderovala Markéta Beková, šéfredaktorka magazínu EduRevue.
Debatu pořádal Národní pedagogický institut, k.s. Ostrava ve spolupráci s Centrem PANT a Statutárním městem Ostrava. Mediálním partnerem byl magazín EduRevue.
Děkujeme všem za účast a těšíme se na další inspirativní setkání v únoru!