Nové výzvy ve vzdělávání: Kurikulum pro 21. století

Zobrazit: Nové výzvy ve vzdělávání: Kurikulum pro 21. století

Dne 21. listopadu 2024 se uskutečnilo již v pořadí šesté setkání z cyklu Výzvy ve vzdělávání pro 21.století. Tentokrát se debata v Centru PANT zaměřila na zásadní změny ve výuce, konkrétně na zavádění kompetenčně pojatého kurikula ve školním roce 2026/2027. České školství čeká největší změna od roku 2005, kdy byly zrušeny osnovy a zavedeny rámcové vzdělávací programy.

Kompetenčně pojaté kurikulum

Nový přístup si klade za cíl rozvíjet u žáků kompetence – tedy vědomosti, dovednosti a návyky v osmi klíčových oblastech:

  • Kompetence k učení
  • Kompetence komunikační
  • Kompetence osobnostní a sociální
  • Kompetence k občanství a udržitelnosti
  • Kompetence k podnikavosti a pracovní
  • Kompetence k řešení problémů
  • Kompetence kulturní
  • Kompetence digitální

Diskuse a otázky

Během debaty se diskutovalo o několika klíčových otázkách:

  • Jak velká bude tato systémová změna?
  • Připraví kompetenčně pojaté kurikulum žáky na život v 21. století?
  • Zvládnou učitelé a ředitelé úspěšně implementovat nové pojetí RVP ZV na školách?

Naši hosté byli:

  • Matěj Bulant, ředitel odboru Kurikulum odborného vzdělávání, kariérového poradenství a dalšího vzdělávání v NPI ČR
  • Jiří Nantl, náměstek ministra školství, mládeže a tělovýchovy ČR
  • Debatu moderovala Markéta Beková, šéfredaktorka magazínu EduRevue.

Debatu pořádal Národní pedagogický institut, k.s. Ostrava ve spolupráci s Centrem PANT a Statutárním městem Ostrava. Mediálním partnerem byl magazín EduRevue.

Děkujeme všem za účast a těšíme se na další inspirativní setkání v únoru!