„Probuď v sobě kreativce“ ve spolupráci s PLATO Ostrava míří ke svému cíli

Zobrazit: „Probuď v sobě kreativce“ ve spolupráci s PLATO Ostrava míří ke svému cíli

Ve dnech 14. a 15. května 2024 proběhla v městské galerii PLATO v rámci projektu „Probuď v sobě kreativce“ vernisáž žákovských děl. Tím byla symbolicky uzavřena etapa kreativního učení na ostravské Základní škole Mitušova 16.

Tato část projektu byla určena pro pedagogy a žáky 6. a 7. třídy. Galerie PLATO zapojila umělkyni Antonii Bernadovou a umělce*kyni Alex Sihelsk. Žáci se tak mohli ve čtyřech společných setkáních netradičním způsobem dozvídat, jak funguje fotosyntéza, kořenový systém, jakou roli hrají v přírodě prvoci nebo cyklus vody. Ptáte se, jak uměním lze uchopit běžné vyučovací předměty? Čtěte dál!

Výuka v terénu

Všechna setkání proběhla mimo školní prostředí, což se ukázalo jako osvěžující a zároveň to vytvořilo kompaktnější časový prostor pro koncentrovanější práci žáků. Díky propojení s galerií bylo možné využít i momentální výstavy a rovněž nově vznikající permakulturní zahradu, která byla účinným prostředím pro průzkum přírodního mikrosvěta.

Během prvního setkání si žáci vytvořili mini uzavřený ekosystém, do kterého zasadili semínka a jejich růst pozorovali po celou dobu trvání projektu, tedy 4 měsíce. Ve druhém setkání navázali na téma prvoků, které výtvarně ztvárnili a rozpohybovali do originálních dějů v rámci tzv. ploškové animace. Plošková animace je technika, která je atraktivní pro svou jednoduchost, ale zároveň velkou efektivnost. Je hravá a inspirovala i přítomné pedagožky. Třetí setkání mělo být lesní, ale pro nepřízeň počasí obě skupiny využily zázemí galerie. Vrátily se k mini ekosystémům, které až alchymisticky propojovaly do složitějších struktur. V rámci posledního setkání si žáci vyzkoušeli takzvanou kyanotypii. Jde o výtvarnou techniku, která využívá chemikálií a slunečního světla pro vytvoření foto-obrazu. Ten se dá promítnout nejen na papír, ale také na látku, a mívá krásně modrou barvu. V rámci kyanotypie se opět pracovalo s rostlinami a vlastně tím vznikaly originální herbáře.

Animace žáků ze ZŠ Mitušova 16, Ostrava – Hrabůvka

Ve(r)ni vidi vici

Vernisáž výstavy, kde žáci vystavovali díla, na kterých v průběhu projektu pracovali, plynule navázala na závěr celkem dvaceti vyučovacích hodin kreativní výuky. Setkání měla různé přesahy, zejména ale do ekologie, a to nejen té přírodní, ale i vztahové a lidské.

Skutečným i symbolickým vyvrcholením bylo zasazení malých rostlinek z mini ekosystémů do zahrady PLATO. Semínka tedy byla na počátku zaseta (snad i do žáků), postupně klíčila, na závěr byly vyklíčené rostlinky zasazeny do úrodné půdy a my budeme doufat, že dál porostou.

Foto: Ivana Sikulová Křížková, Iveta Horáková, Monika Bjelončíková

reg. č. projektu: 0313000031