Kreativní vzdělávání ve školním roce 2023/2024
V průběhu školního roku 2023/2024 probíhal projekt kreativního učení Probuď v sobě kreativce za finanční podpory Evropské unie. Zapojilo se do něj celkem 6 ostravských základních škol a 4 mateřské školy. Aktivity v rámci projektu realizovaly 3 partnerské organizace: Theatr ludem, z.s., Moravskoslezská vědecká knihovna, p.o. a Galerie PLATO, p.o., které své „know how“ v oblasti kreativního vzdělávání předávaly celkem 134 vyučovacích hodin. V rámci projektu se realizovalo celkem 8 workshopů pro pedagogy, 24 ukázkových lekcí ve třídě a 16 projektových dnů.
Díky projektu měli lektoři KKS a pedagogové možnost prohloubit své znalosti a dovednosti v oblasti kreativního vzdělávání. Rozšířili své metody výuky o nové techniky, které aplikovali do své výuky. Projekt poskytl pedagogům nové vzdělávací zkušenosti, které budou prospěšné jak pro ně, tak i pro žáky. Proškolení pedagogové se stali nositeli kreativního učení a mohou tak dále šířit naučenou metodiku ve školním prostředí.
Foto: členové realizačního týmu
Na evaluačním setkání u Kulatého stolu bylo mezi silné stránky projektu zařazeno: víceoborová spolupráce – propojení kulturně kreativního sektoru s pedagogickými profesemi a vzdělávacími institucemi, rozvoj nových a prohlubování stávajících odborných dovedností, zážitková forma realizovaných workshopů a projektových dnů, volba témat jednotlivých workshopů a projektových dnů vedoucích k zaujetí dětí a žáků zapojených mateřských a základních škol, výběr lektorů z KKS a jejich přístup k dětem a žákům.
Přínos u dětí spočívá v rozvoji kreativního myšlení a schopnosti řešit problémy netradičními a inovativními způsoby. Děti se naučily přemýšlet mimo zaběhnuté vzorce a objevovat nové přístupy. Projekt se zaměřoval na podporu individuálního učení každého žáka. Aktivity byly navrženy tak, aby umožňovaly dětem rozvíjet své jedinečné talenty, zájmy a schopnosti. Kreativní učení vytváří prostředí, ve kterém se děti cítí aktivně zapojené a motivované k učení. Aktivity byly interaktivní, zábavné a inspirativní, což podpořilo jejich zájem o vzdělávání. Děti se naučily analyzovat situace, hledat alternativní řešení a vytvářet nové nápady. Naučily se pracovat ve skupinách, sdílet nápady, vyjadřovat své myšlenky a respektovat názory ostatních.
Foto: členové realizačního týmu
Výsledky projektu
Projekt se zaměřoval na zlepšení kvality předškolního a základního vzdělávání prostřednictvím implementace kreativního učení. Tento proces se realizoval prostřednictvím výuky pomocí kreativních metod a spolupráce mezi třídními kolektivy, umělci a lektory z oblasti kreativního průmyslu.
Výsledkem projektu je propojení vzdělávacích institucí s dalšími aktéry mimo školního prostoru, kteří disponují kreativními přístupy k rozvoji klíčových kompetencí žáků. Statutární město Ostrava usiluje vytvořit z Ostravy centrum prvotřídního vzdělávání, kvalitního školství, a postavit tak základy pro další rozvoj města a zastavit stěhování kreativních a talentovaných lidí za prací a vzděláním mimo město. S ohledem na naplňování takto vytýčeného cíle, plánuje v podobných aktivitách setrvat i do budoucna.
Všechny aktivity v rámci projektu „Probuď v sobě kreativce“ jsou realizovány za finanční podpory Evropské unie.
reg. č. projektu: 0313000031