Projekt žákovského parlamentu financovaný formou participativních rozpočtů – ZŠ Karla Pokorného
„Školní legál“, další z řady projektů žákovských parlamentů financovaných formou participativních rozpočtů, byl realizován na Základní škole Karla Pokorného v Ostravě – Porubě.
Parlament dětí a mládeže města Ostravy za podpory statutárního města Ostravy a koordinace Střediska volného času Korunka loni uvedl v život projekt „BO nám to není jedno!!!“ s cílem podpořit význam a roli žákovských parlamentů základních škol a vzbudit zájem školáků o dění v jejich městě.
Zástupci 35 škol se následně v rámci tohoto projektu zúčastnili tematického semináře, který jim poradil s úskalími sestavování participativního rozpočtu či rozvojem příslušných kompetencí a zaměřil se rovněž na související vzdělávací aktivity. Cílem bylo, aby si děti přes školní parlament navrhly, vytvořiliy a zrealizovaly vlastní projekty. Tak nakonec učinilo 19 škol. Odborná komise vybrala 9 žádostí, jejichž autorům ostravský magistrát rozdělil k uskutečnění projektu 100 tisíc korun.
Jednou z aktivit, dotaženou v uplynulých dnech k úspěšnému závěru, je „Školní legál“ na Základní škole Karla Pokorného v Porubě. Pod vedením učitele Daniela Rašíka zde žáci vlastnoručně postavili obnovitelnou plochu v podobě zdi, kde se můžou sprejeři nebo autoři nejrůznějších malůvek vyřádit bez obav z postihu. „Náš žákovský parlament hlasoval o více návrzích a tento získal nejvíce hlasů. Hodně našich žáků se kreslení a sprejerství věnuje. Tím pádem jim přišlo zajímavé mít vlastní plochu přímo ve škole,“ vysvětluje pan učitel Rašík, podle kterého si výtvarníci z druhého stupně nejčastěji zkoušejí tagy, tedy grafická provedení osobitých značek, jakýchsi výtvarných podpisů.
Školní legál, který je nápadem zdejších deváťáků Lukáše Sobka a Vojty Kuse, vyvolal u školáků odezvu, a tak učitelé se žákovským parlamentem do budoucna plánují další projekty.
Náměstkyně primátora Andrea Hoffmannová iniciativu vítá: „Děkuji našim dětem za tu spoustu nápadů. Jsem velmi ráda, že jejich spolupráce s městem dobře funguje. Žáci se při práci na projektech učí zodpovědnosti, cílevědomosti i kreativitě a zároveň jsou rádi, že jde o aktivitu, která vychází od nich. Že jsou zkrátka vidět a slyšet.“
Rozsah schválených školních projektů je značně široký. Zahrnuje výuku etikety, postupy historického bádání, zdravovědu, prevenci kyberšikany, ekologii nebo starost o komunitní soužití.