Realizované projekty

Probuď v sobě kreativce

Projekt Probuď v sobě kreativce se zaměřuje na zvyšování kvality předškolního a základního vzdělávání v Ostravě prostřednictvím zážitkové pedagogiky. Tento přístup využívá kreativní techniky a spolupráci mezi školami, umělci a lektory, aby rozvíjel klíčové kompetence dětí a žáků. Ve školním roce 2023/2024 se do projektu zapojily tři ostravské organizace, čtyři mateřské školy a šest základních škol.

Registrační číslo projektu: 0313000031
Poskytovatel dotace: Projekt byl realizován za finanční podpory Ministerstva kultury České republiky.
Realizace: 1. 9. 2023 – 30. 6. 2024
Cíl projektu: Hlavním cílem projektu je zvyšování kvality předškolního a základního vzdělávání ve městě Ostrava. Naplňování tohoto cíle je dosahováno prostřednictvím implementace zážitkové pedagogiky. 
Partneři projektu:
THeatr ludem, z.s.
Moravskoslezská vědecká knihovna
Galerie PLATO Ostrava

Talent City 2023

Konference Talent City 2023 představovala významnou událost ve vzdělávacím sektoru a byla vyvrcholením celoročního programu Statutárního města Ostravy zaměřeného na podporu talentů. Konference byla zaměřena na zvýšení kvality vzdělávání a integraci kreativity do výuky na základních školách. Během tří dnů, od 3. do 5. října 2023, se konaly různé aktivity, včetně animačního programu, workshopů, debat a přednášek, které byly zaměřeny na pedagogy, lektory a další zájemce o kreativní vzdělávání.

Registrační číslo projektu: 0313000028
Poskytovatel dotace: Projekt byl realizován za finanční podpory Ministerstva kultury České republiky.
Realizace: 3. 10. – 5. 10. 2023
Cíl projektu: Účelem konference bylo poskytnout pedagogům, ředitelům, lektorům a lektorkám KKO a dalším zúčastněným nové podněty a nástroje pro výuku, které by obohatily proces učení a zapojily kreativní metody. Hlavním cílem bylo ukázat důležitost zařazení kreativity do vzdělávacího procesu a poskytnout účastníkům inspiraci a dobré praktiky, které by mohli aplikovat ve svých školách.

Drama dílny v podpoře čtenářské gramotnosti

Lektoři z projektu Drama dílny v podpoře čtenářské gramotnosti na základních školách využili zážitkových metod dramatické výchovy a formou aktivního zapojení vzdělávali žáky ve vybraných vzdělávacích oblastech. Žáci měli příležitost osvojit si předávané informace přímým prožitkem ze hry, čímž se naučili aktivně pracovat s předávanými informacemi a vytvořit si na ně vlastní názor. Drama dílny byly realizované napříč oběma stupni vzdělávání. Ve školním roce 2022/2023 se do projektu zapojilo celkem 5 základních škol na území města Ostravy.

Registrační číslo projektu: 0213000139
Poskytovatel dotace: Projekt byl realizován za finanční podpory Ministerstva kultury České republiky.
Realizace: 1. 9. 2022–30. 6. 2023
Cíl projektu: Cílem projektu bylo rozvinout znalosti a dovedností lektorů a dalších profesionálů v oblasti kreativního učení dětí a mládeže.
Partneři projektu: THeatr ludem, z.s.

Propojení světa kultury, umění a pohybu

Projekt  probíhal ve spolupráci s Cirkusem trochu jinak, z.s., ve školním roce 2022/2023 a zavítal do pěti ostravských základních škol. Přímo na školách se uskutečnily interaktivní workshopy s lektory ze společnosti Cirkus trochu jinak, z. s., kteří s žáky prohlubovali dovednosti jako je žonglování, párová akrobacie či tanec. Žáci tak byli dva dny v přímé interakci s lektory, se svými pedagogy a spolužáky. Pracovali v týmu, učili se improvizaci a vzájemnému respektování se, naučili se disciplíně. Pedagogové během workshopů nabyli nové poznatky a zkušenosti v oblasti kreativního vzdělávání.

Registrační číslo projektu: 0213000131
Poskytovatel dotace: Projekt byl realizován za finanční podpory Ministerstva kultury České republiky.
Realizace: 1. 9. 2022–30. 6. 2023
Cíl projektu: Cílem projektu byl především rozvoj tvořivosti, kreativního myšlení u žáků základních škol, prohlubování vědomostí v oblasti kreativního učení a sdílení příkladů dobré praxe mezi pedagogy a lektory. Projekt se také zaměřil na téma šikany, sociálního vyloučení a současně byl motivaci jednotlivých dětí k hledání a rozvoji individuálních talentů se zaměřením na pohybové disciplíny nového cirkusu.
Partneři projektu: Cirkus trochu jinak, z.s.

MAP III (Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Ostrava III)

Místní akční plán v oblasti vzdělávání (MAP) byl prioritně zaměřen na rozvoj kvalitního a inkluzivního vzdělávání dětí a žáků do 15 let. Zahrnoval oblast včasné péče, předškolního a základního vzdělávání, zájmového a neformálního vzdělávání.

Registrační číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/20_082/0022870
Poskytovatel dotace: Projekt byl realizován za finanční podpory Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy.
Realizace: 1. 3. 2022–30. 11. 2023
Cíl projektu: Cílem MAP je zlepšit kvalitu vzdělávání v MŠ a ZŠ tím, že bude podpořena spolupráce zřizovatelů škol a ostatních aktérů ve vzdělávání pro řešení místně specifických problémů a potřeb. Existence zpracovaného MAP dle metodiky MŠMT je nutnou podmínkou pro využití finančních prostředků z OPVVV a IROP. MAP musí navazovat na KAP (krajský plán rozvoje vzdělávání), jež je zpracován jednotlivými kraji pro střední školství.
Partneři projektu:

MAP II (Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Ostrava II)

Projekt byl zaměřený na rozvoj kvalitního a inkluzivního vzdělávání v základních a mateřských školách. Poskytl mj. podmínky pro rozvoj vzájemné spolupráce a přenos příkladů dobré praxe mezi školami, školskými zařízeními, zřizovateli aj. Pomohl zřizovatelům, pedagogům i nepedagogickým zaměstnancům škol v rozvoji znalostních kapacit, ale také školám s vybavením moderními učebními pomůckami nebo dětem a žákům se zajímavými vzdělávacími zážitky. S ohledem na koronavirovou pandemii se musely změnit některé zvyklosti, například řídící výbor a pracovní skupiny jednají online a online probíhaly také vzdělávací aktivity.

Registrační číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/17_047/0009132
Poskytovatel dotace: Projekt byl realizován za finanční podpory Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy.
Realizace: 1. 3. 2018–28. 2. 2022
Cíl projektu: Cílem MAP je zlepšit kvalitu vzdělávání v MŠ a ZŠ tím, že bude podpořena spolupráce zřizovatelů škol a ostatních aktérů ve vzdělávání pro řešení místně specifických problémů a potřeb.

Rozvoj rovného přístupu ke vzdělávání ve městě Ostrava

Statutární město Ostrava realizovalo projekty, které byly hrazeny z prostředků Evropské unie prostřednictvím OP Výzkum, vývoj a vzdělávání. Jednalo se o projekty Rozvoje rovného přístupu ke vzdělávání. Pilotní projekt, který od roku 2016 podporoval inkluzivní vzdělávání na základních školách, dospěl 31. 7. 2019 ke svému plánovanému závěru. Prostřednictvím zřizování školních poradenských pracovišť a dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků zvyšoval připravenost škol na práci s žáky ohroženými školním neúspěchem, obzvláště pak dětí ze socioekonomicky znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí. Do projektu se zapojilo celkem 28 ostravských základních škol a byla zřízena pozice školního psychologa, speciálního pedagoga a sociálního pedagoga.

Podpora inkluzivního vzdělávání pro sociálně vyloučené lokality v Ostravě

Statutární město Ostrava v návaznosti na realizovaný projekt Rozvoj rovného přístupu ke vzdělávání ve městě Ostrava II, zaměřený na posílení rovných příležitostí dětí předškolního věku ze socioekonomicky znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí, připravilo ve spolupráci se spolkem Rodinné a komunitní centrum Chaloupka projekt „Podpora inkluzivního vzdělávání pro sociálně vyloučené lokality v Ostravě“ v rámci výzvy ESIF OPVVV číslo 02_19_075, která cílila na zvýšení kvality vzdělávání dětí a žáků na území sociálně vyloučených lokalit.
Žadatelem o podporu byl zapsaný spolek RC Chaloupka, který funguje v Ostravě 15 let v oblasti rodinné politiky. Mezi jeho aktivity patří sociální pomoc a poradenská služba, poskytování Montessori systému vzdělávání, pořádání volnočasových kurzů pro rodiny s dětmi, vedení dětských skupin nebo podpora pro pěstounské rodiny. Statutární město Ostrava bylo v projektu jako partner bez finanční účasti, a to z důvodu zapojení města ve výzvě č. 075 jako žadatel a realizátor projektu RRP OV III.

Klíče pro budoucnost II.

Projekt na zkvalitnění a modernizaci zájmového vzdělávání dětí a studentů, vytvoření nových odborných učeben, podporu technického a přírodovědného vzdělávání, podporu řemesel, IT a multirobotiky a zajištění bezbariérového přístupu apod. Projekt synergicky navazoval na projekt Klíče pro budoucnost I. Realizace byla zahájena v roce 2018 a ukončena ve 2. čtvrtletí roku 2019.
Projekt „Klíče pro budoucnost našich dětí ve školských zařízeních města Ostravy II“ byl spolufinancován z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro období 2014 – 2020
Registrační číslo: CZ.06.2.67/0.0/0.0/16_054/0004779

Digitální výuka

Statutární město Ostrava vyhlásilo v roce 2020 výběrové řízení na podporu digitální distanční výuky pro základní školy zřizované městskými obvody.
Statutární město Ostrava vyhlášením výběrového řízení na podporu digitálního vzdělávání reagovalo tedy jednak na výsledky vlastního dotazníkového šetření, jednak na výstupy pracovní skupiny matematická gramotnost v rámci projektu MAP ORP Ostrava II  a na záměry MŠMT, kde bylo předpokládáno, že podpora z MŠMT bude využita ze strany základních škol především na nákup mobilní výpočetní techniky.
Cílem  vyhlášeného výběrového řízení bylo proto doplnit tuto podporu z MŠMT a jednorázově  přispět k vylepšení procesu online výuky především v oblasti vzdělávání, datových připojení a  online přenosů vč.  doplňujícího software v rámci digitální výuky (výukové programy aj).

Výměna zkušeností a know how na poli práce s dětmi v oblasti volnočasových aktivit

Projekt realizovaný v rámci Fondu Partnerství Programu švýcarsko-české spolupráce.
Cílem projektu byl přenos zkušeností a know-how v oblasti práce s dětmi a mládeží vč. zapojování mládeže do veřejného života, vybudování informačního centra, přenos dobré praxe, rozšíření nabídky a zavedení nových nástrojů v oblasti péče o děti a mládež vč. stimulace mládeže k aktivní účasti na věcech veřejných a k aktivnímu trávení volného času. Důležitým prvkem bylo i zvýšení kvality služeb, navázání nových kontaktů, posílení mezinárodních vazeb Parlamentu dětí a mládeže města Ostravy.
Do projektu byli zapojeni: Středisko volného času Korunka,  Středisko volného času Ostrava-Zábřeh,  Středisko volného času Moravská Ostrava a Přívoz a Dům dětí a mládeže Ostrava-Poruba.

Projekt byl ukončen konkrétní aplikací vybraných poznatků do praxe jednotlivých SVČ, DDM; bylo realizováno Informační centrum mládeže na SVČ Korunka, kdy postupnou náplní Informačního centra je informovat mládež,  studenty a neziskové organizace o mezinárodní spolupráci v oblasti zájmového vzdělávání, neziskových organizací a dále informovat mladé lidí o možnostech dalšího vzdělávání v zahraničí. Proběhla mezinárodní konference pro 150 účastníků a byl vydán Sborník a nadále pokračuje komunikace a spolupráce se švýcarským partnerem a Parlamentem dětí a mládeže v Ostravě (zastřešuje SVČ Korunka).
Náklady na realizaci projektu činily 1,24 mil. Kč. Projekt byl realizován v období 2012/2013.